tisdag 12 april 2011

Genom rutan #5

Jag hade en väldigt bra helg, umgicks med en massa olika folk som jag träffade av en slump och var ute och såg lite av Berlins nattliv (om så bara de mest oskyldiga barerna här i partystaden). Couchsurfing är en bra sida säger jag bara och impulsiva aktiviteter underskattade. Jag lägger upp några bilder på Facebook senare då jag har svårt att få in helgen under mina bloggteman här ;) Det här inlägget tänkte jag ägna åt något mycket tråkigare, det vill säga tvätt. När man är utomlands en längre tid måste man tvätta. Idag var andra gången jag besökte laundryt som ligger här i kvarteret. Det är lite speciellt. Första gången jag tvättade där trodde nog han som verkade jobba där och som jag frågade om hjälp, att jag aldrig hade tvättat förut så jag fick förklara att det var första gången jag tvättade på ett laundry.

Först höll jag på att bli upprörd när jag insåg att alla tvättmaskiner hade kvinnonamn. Man kunde välja om Frieda, Gerda eller någon annan skulle tvätta ens kläder åt en. Men idag såg jag att torktumlarna är män. Fyra bastanta herrar som hjälper till att torka ens tvätt och ett tag trodde jag nästan att de skulle kidnappa den när maskinen aldrig ville stanna. Så, då kändes det lite mer jämställt.

 




Så här går det till:

1. Välj ut en maskin med ett fint namn. Frieda påminde mig om min vän Frida så jag valde henne.
2. Lasta maskinen med kläder.
3. Välj din maskin på en stor maskin som sköter hela systemet och betala. Det kostar 4 euro att tvätta på det här laundryt.
4. Välj till om du vill köpa tvättmedel, kostar 50 cent. Se till att en kopp är placerad under maskinen så att koppen fylls upp när du har betalat.
5. Mata Frieda eller den maskin du har valt med det vita pulvret.
6. Välj program. (Du kan även välja språk till svenska eller något annat trevligt språk för att underlätta)
7. Starta maskinen och lägg på minnet vad klockan var när du gjorde det.
8. Ta en promenad i kvarteret eller gå tillbaka till hostelet och drick lite kaffe.
9. Gå tillbaka, ta ut tvätten.
10. Välj en passande herre som kan sköta resten och välj maskin så som du gjorde vid punkt 3. Jag valde Heiko och han skötte sig fint men ett tag trodde jag att han skulle äta upp min tvätt. Jag har tyvärr ingen bild på honom då mitt kamerabatteri dog under väntetiden.

Tips! Om man inte vill riskera att tumla tvätten då tiden för tumling endast är ca 10 min och krymprisken stor kan man hänga upp sina kläder i hostelrummet men tänk då på att detta endast fungerar bra om det bor få personer i ditt hostelrum och om man inte bryr sig om att man skyltar med hur ens underkläder ser ut.

Voilá! Nu har du rena underkläder för 10 dagar till!

Det här tvättkonstverket såg jag förresten på väg hem från tvättstugan, har inte lagt märke till det tidigare. Det är det jag gillar med Berlin. Det finns alltid något spännande att titta på. Fastän jag har gått på Oranienstraße nästan varje dag i snart tre veckor lägger jag alltid märke till nya saker. 

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar