tisdag 1 mars 2011

Kartor #2



Det här är projekt som jag har hållit på med i stort sett i hela mitt liv, men från början utan att dokumentera det. Projektet går ut på att samla på besökta städer. Jag tycker att det är kul att besöka städer i Sverige. Städer utstrålar så mycket. Jag får direkt en känsla av en stad när jag kommer dit och jag ställer mig alltid frågan: Kan jag tänka mig att bo här? Ja, nej, kanske. Man kan kalla det en form av research, turistande eller bara kort och gott Sverigeintresse. För några år sedan började jag markera alla städer jag har varit i på en karta.

Senast jag var ute och reste kunde jag markera Enköping och Eskilstuna när jag kom hem. Jag hade velat göra en Kent-rundtur i arbetarstaden Eskilstuna men jag hann inte läsa på så mycket innan jag kom dit så jag nöjer mig med att låtsas att jag var både i Hagnesta Hill och i bandets första replokal. Jag skulle säkert kunna lura ganska många om jag bara tog ett kort på vilket hus som helst och sa "det här är Kents första replokal". Jag blev inspirerad av en vän till mig som gjorde ett fotoexperiment en gång när han läste en fotokurs. Han gick runt i Göteborg och fotade platser som inte såg så svenska ut. Han lyckades lura i stort sett alla sina kursare att bilderna var tagna världen över när allt han hade gjort var att ha gått runt i Göteborg och fotat i ett par dagar. Folk är så godtrogna. Man ska ju såklart inte lura folk men jag tycker att det var ett häftigt experiment.

På torsdag ska jag upp till Stockholm och gå på en programpunkt för Mattias Harriet Löwenhjelms-utställning på Stadsbiblioteket men i Stockholm har jag ju redan varit många gånger så det blir ingen markering. Kan du tipsa om någon stad/plats i Sverige som jag borde besöka och varför?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar